نظام خبير وأهميته للجامعات اليمنية الخاصة في تحقيق الميزة التنافسية

  • عبدالرحمن محمد الشرجبي1، صفاء العبيدي2 كلية التربية - جامعة صنعاء1-2 , كلية التربية - جامعة البيضاء2

الملخص

يهدف البحث إلى معرفة نظام خبير وأهميته للجامعات اليمنية الخاصة في تحقيق الميزة التنافسية، ولتحقيق ذلك اعتمدت الدراسة على تحليل المحتوى، وبخصوص أدوات جمع البيانات اعتمدت على الأبحاث والدراسات والتقارير الحديثة.

 وخلصت الدراسة إلى أن الميزة التنافسية ظاهرة أفرزتها العولمة؛ لذا فإن لنظام خبير أهمية في تمكين الجامعات الخاصة من الوصول إلى الميزة التنافسية في عملياتها وأنشطتها كافة، إلا أن الجامعات اليمنية الخاصة ما تزال بعيدة عنه؛ لهذا توصي الدراسة بضرورة تبني الجامعات لأساليب فعالة ومرنة، لا سيما من خلال تبني الفكر المعرفي في تنفيذ آلياتها التنافسية.

الكلمات المفتاحية: نظام خبير – الميزة التنافسية – الجامعات اليمنية الخاصة.

 

Abstract:

Research aims to identify the important of an expert system in achieving the competitive advantage of Yemeni private universities. By identifying the concept of an expert system, as well as the concept of competitive advantage; and the reality of its performance. To achieve the objective of the research, the study used descriptive through content analysis approach. As related to data collection, the researcher collected through analysis of recent literature on research subject, research and reports. The study concluded that the competitive advantage is a phenomenon produced by globalization and its variables. Therefore, the expert system may have a role in enabling private universities to reach a competitive advantage in all their activities and operations. However, Yemeni private universities are still far from full application of the system. For this reason, the study recommends that universities should adopt effective and flexible methods, especially through the adoption of cognitive thinking in implementing their competitive mechanisms.

Kay words:  Artificial intelligence - Competitive Advantage – Private Yamani Universities

منشور
2022-04-19
كيفية الاقتباس
عبدالرحمن محمد الشرجبي1، صفاء العبيدي2. (2022). نظام خبير وأهميته للجامعات اليمنية الخاصة في تحقيق الميزة التنافسية. Albaydha University Journal, 4(1), 73-87. استرجع في من https://www.baydaauniv.net/buj/index.php/buj/article/view/233